BOOK TID

Golfalbue

Golfalbue er en overbelastningsskade på indersiden af albuen. Ved gentagende belastninger over længere tid, når håndleddet gentagende bøjes indad, kan der opstå hævelse og små skader i fællessenen for håndleddets bøjemuskulatur. Belastningen kan også påvirke muskler længere nede i underarmen.

Årsag til golfalbue

Golfalbue er langt mere sjældent og giver ofte færre gener end tennisalbue. Det ses hyppigst ved golfspilere, tennisspilere og klatrere. Golfalbue kan også udløses ved almindelig og gentagende ensidige hverdagsbelastning f.eks. ved at male, brug af værktøj, skrivning, PC-mus m.m.

Ved golfalbue beskriver patienterne typisk smerte på indersiden af albuen og udstråling til underarm og mod håndleddet.

Andre årsager til smerter på indersiden af albuen kan være nerve afklemning, ledbåndsskade og slidgigt, og i nogle tilfælde kan en diskusprolaps i nakken give strålende smerter til albue og underarm.

Behandling af golfalbue

Behandling af golfalbue vil typisk være med bløddelsbehandling af muskler og sene, ledbehandling fra nakke til underarm og håndled, og ofte ved brug af chokbølge eller ved tværfaglig behandling med vores fysioterapeut, massør eller akupunktør. Du kan få hjemmeøvelser og vi rådgiver dig selvfølgelig i aflastning på arbejdet eller i hjemmet.