Diskusprolaps i nakken

Diskusprolaps i nakken og smerter i armen

'Diskus' er den bruskskive, der sidder imellem to hvirvler i rygsøjlen. Vores bruskskiver hjælper med bevægelse og ’stødabsorbering’. En svaghed i den yderste del af bruskskiven kan forårsage en bule eller udposning, som kan presse mod en eller flere nerver i nakken. Det giver typisk nakkesmerter og smerter / uro til en arm (over-, underarm og hånd) Hvis der går hul på udposningen, er der tale om en mere udtalt diskusprolaps. Afhængig af omfanget og skaden, kan symptomer variere meget fra patient til patient.

Symptomer på diskusprolaps:

• Brændende, snurrende og jagende smerte i arm
  • Uro og sovende fornemmelse i arm
  • Nedsat følesans og kraft i arm
  • Smerter og nedsat bevægelse i nakken
  • Smerter ved hoste og nyse, og ved at holde et nys inde
  • Forstyrret nattesøvn / ligger dårlig med nakken

Diskusprolapser i nakken udløses typisk ved mange gentagende belastninger af nakken. I flere tilfælde er der en historik med tilbagevendende nakkeproblemer.

Foruden diskusprolaps, kan smerter og udstråling til armene også skyldes slidgigt, forsnævringer, overbelastning af skulder/brystryg eller akutskade til nakke/halsregion.

Klinisk ser vi ofte, at armsmerter skyldes et funktionelt problem imellem skulder/nakke. Det er ofte udløst gradvist over længere tid pga. dårlige arbejdsstillinger og manglende træning. Ofte er symptomerne udløst fra almindelige muskelspændinger eller let påvirkning af nerverne ved skulder, nakke og hals, samt overbelastning af led.

Behandling og forløb

Selvom det er de færreste diskusprolapser som bliver opereret, er det vigtigt at blive grundigt undersøgt, så den rette behandling kan blive igangsat. De fleste patienter kommer sig godt, og bedres ved en kombination af behandling, tid, smertestillende, aktivitet (indenfor ens smertegrænse) samt øvelser. Afhængig af alder og symptomer, kan en røntgenundersøgelse være relevant. De fleste patienter oplever bedring indenfor dage til uger, men da der er tale om en vævsskade skal dette hele ligesom et knoglebrud, og symptomer vil typisk aftage gradvist i løbet af måneder.

Prolapspakke nakke

Vurderer vi, at dine symptomer opfylder kriterierne for et prolapsforløb (prolapspakken), kan du modtage ekstra tilskud til behandling. Et forløb tilrettelæges med en grundundersøgelse efterfulgt af 3 opfølgninger 2, 4 og 8 uger efter opstart. Læs mere om prolaps i nakken her

Er der forværring eller ingen betydelig bedring efter 4-12 uger med øvelser og behandling, har vi også mulighed for at henvise vores patienter til MR-scanning. Ud fra MR-scanningen og dine symptomer kan der i nogle tilfælde være behov for en kirurgisk vurdering. Henvisning sker via egen læge.

Behandling ved kiropraktor

OBS OBS OBS

Ved akut nedsat følesans og kraft i armen, akutte smerter til arm med hovedpine og svære nakkesmerter og/eller påvirkning af gang - SKAL du kontakte din læge eller kiropraktor med det samme.