Henvisning til røntgen for behandlere

Henvisning til røntgen – for sundhedsfaglige

Vi modtager gerne eksterne henvisninger fra andre kiropraktorer. Ved henvisninger kan vi typisk tage patienter ind fra dag til dag.  Ved akut behov eller nærmere aftale, kan røntgenundersøgelser eventuelt udføres samme dag. Ved behov for en second opinion har vi mulighed for at søge dette via kirpacs.

Når du som behandler henviser til en røntgenoptagelse, vil vi bede om at følgende oplysninger fremgår af din henvisning:

• Fulde navn og CPR-nr
  • Henvisningsårsag* med relevante fund fra anamnese og evt. objektiv undersøgelse (især bør der noteres mistanke til røde flag)
  • Region(er) der skal undersøges
  • At alle fertile kvinder (12-55 år), er adspurgt om aktuel graviditet, og dette noteres.
  • Gennemgang af strålerisiko og accept af dette fra patienten
  • Patientens samtykke til røntgenundersøgelse

* Vi anbefaler at følgende retningslinjer benyttes ved vurdering af henvisning til røntgenoptagelse

Nedenfor ses to forskellige beskrivelser af de patientdoser som hver undersøgelse giver (middelværdier):

Nye anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen

Fra og med d. 28. september udkom der nye retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen.

Det anbefales at alle patienter såvel som behandlere i praksissektoren (kiropraktor, læger, fysioterapeuter m.m.) bærer mundbind, når der ikke kan holdes mere end 1-2 meters afstand.