BOOK TID

Tennisalbue

Tennisalbue er en overbelastningsskade på ydersiden af albuen. Ved gentagende belastninger over længere tid, når håndleddet gentagende bøjes opad, kan der opstå hævelse og små skader i fællessenen for håndled- og fingerstræk musklerne. Belastningen kan også påvirke muskler længere nede i underarmen.

Ved tennisalbue, beskriver patienterne ofte:

• Murrende stivhed og smerte på ydersiden af albuen
  • Strålende gene og stivhed til underarm og håndled
  • Ofte morgenstivhed og hvilesmerter
  • Stivhed i albuen ved udstræk efter stillesiddende aktivitet
  • Nedsat styrke og besvær med at bruge albue og underarm (f.eks. hælde kaffe op)

Tennisalbue kommer typisk gradvist over uger eller måneder. Det ses i ca. 50 % af tennisspillere, og ofte ved idrætsudøvere i kastesport, svømning, fægtning og basketball. Man behøver dog ikke dyrke sport for at udvikle en tennisalbue. Overbelastninger kan også opstå ved almindeligt håndarbejde, strikke, male, havearbejde og brug af værktøj, PC mus samt skrivning.

Smerter i albue og underarm bør undersøges og udredes ordenligt, da albuesmerter også kan skyldes; slidgigt, ’led mus’, hævet slimsæk eller inde klemning af nerver i over-/underarm. I nogle tilfælde kan en diskusprolaps i nakken også give strålende smerter i armen.

Behandling af tennisalbue

Behandling af tennisalbue foregår typisk med bløddelsbehandling af muskler og sene, ledbehandling fra nakke til underarm og håndled, og ofte ved brug af chokbølge eller ved tværfaglig behandling med vores fysioterapeut, massører eller akupunktører. Ofte vil du få hjemmeøvelser og vi rådgiver dig selvfølgelig i aflastning på arbejdet eller i hjemmet. Prognosen er typisk god, og i klinikken har vi god erfaring med at behandle og afhjælpe smerter fra albuen. Har tennisalbuen været der i kortere tid, kan det typisk behandles hurtigere og mere effektivt.

Læs mere om behandling ved kiropraktor