Skuldersmerter

Skuldersmerter dækker over en bred vifte af problematikker og kan være ganske komplekst at behandle. I sin enkelthed kan skuldersmerter dog opdeles i enten akutte eller langvarige.

Akutte skuldersmerter

Ved akutte smerter er der typisk tale om skader efter et fald eller ved kraftig overbelastning af skulderen. Er smerterne ikke aftagende efter nogle dage, eller din hverdagsaktivitet er betydeligt smertepåvirket, bør du få det undersøgt.

Årsagen til dine smerter er vigtig at få fundet, da vi i klinikken har set, at et akut skulderproblem i nogle tilfælde desværre kan udvikle sig til en længerevarende problematik. Ofte kan patienten pege på et sted det gør ondt, selvom smerterne kan stamme fra flere steder. Skuldersmerter er komplekse og årsagen kan stamme fra dele i selve skulderen, fra nakken, midtryggen, skulderbladene eller en fejlfunktion i samspillet af disse regioner.

Skuldersmerter kan normalvis give smerter ned i armen, til skulderbladet og nakken. Patienter beskriver ofte smerterne som jagende og stikkende, eller en murrende, summende og snurrende uro i armen. Har du smerter og nedsat styrke i armen, skal du også være opmærksom på en mulig diskus i nakken eller et nerverodstryk, og sørge for at få dette undersøgt.

Smerter i skulderen kan ofte gøre det svært at løfte armen ud fra kroppen eller over hovedet. Det kan give smerter at dreje på rattet i bilen, løfte kaffekanden, tage tøj af og på. For nogle er der konstant smerte, mens andre kun oplever smerte ved enkelte bevægelser. Det er ikke unormalt at opleve smerter liggende, eller at man vågner med skuldersmerter om natten.

Langvarige skuldersmerter

Ved kroniske eller langvarige skuldersmerter, beskriver patienterne tit at gener er kommet over tid, ofte måneder, og at smerterne kommer og går. Nogle hverdagsaktiviteter kan blive gradvist sværere at udføre, søvnen bliver dårligere, og pga. overbelastning i andre områder at kroppen, kan der opstå ledsagende smerter i nakken samt hovedpine.

Årsag

Skulderen består af muskler, led, ledbånd, slimsække m.m., og er et meget bevægeligt led i alle retninger.

Ved en akut skade og overbelastning kan leddet blive forstuvet, senerne forstrukket eller delvist beskadiget og musklerne kan kompensere. Slimsækken kan også være en årsag til smerte, enten ved akut kraftig belastning eller ved gradvis gentagende belastninger.

Ved en kronisk og langvarig skade, er det ofte gentagende belastninger, dårlig kropsholdning og kompensation som giver skuldersmerter. Hvis skulderen og dens mange dele ikke arbejder og fungerer som de skal, vil eller kan det belaste øvrige dele af kroppen og give nakkesmerter, hovedpine og rygsmerter.

Din behandling

Vi undersøger, om der er tale om en lokal problematik, eller om skulderproblemet udspringer fra flere områder. I klinikken har vi god erfaring med at afhjælpe skuldersmerter tværfagligt, (ofte med behandling) hos kiropraktor, fysioterapeut eller akupunktør, samt vha. chokbølger. Behandling består typisk af rådgivning, øvelser, manuel- og bløddelsbehandling.

Læs mere om behandling ved kiropraktor

Læs mere om behandling ved fysioterapeut