Knæsmerter

Knæsmerter har, som hoftesmerter, mange årsager. Smerter skyldes ofte skader eller overbelastning i selve knæet, eller smerter kan stråle til knæet fra hofte, lår eller lænd. Ved knæsmerter beskriver patienter typisk en skarp eller stikkende smerte inden i knæet eller ved nedre del af knæskalen. Knæet kan være varmt og hævet. Der kan være stivhed og haltende gang, med besvær eller smerter ved at lægge vægt på knæet, og en fornemmelse af at knæet kan give efter.

Årsag til knæsmerter

Typiske årsager kan være overbelastning eller betændelse af sener og ledbånd, slidgigt, meniskskader, hævelse af slimsæk, hypermobilitet eller fejl-funktion og styringsbesvær pga. dårlig funktion i led og muskulatur ved knæ, hofte/bækken og ankel. Nedenfor kan du læse om nogle af de typiske overbelastningsskader der udløser knæsmerter:

Springerknæ er relativt almindelig hos sportsfolk, især hvis der er mange hop og spring. Typisk tiltager knæsmerten gradvist, og mærkes ved den nedre del af knæskallen. Det forværres ofte ved gang op af trapper, rejse sig fra siddende på hug eller fra en stol.

Løberknæ ses ofte ved løbere, især langdistance, men kan også ses ved cyklister. Smerten er typisk på ydersiden af knæet og i starten lidt diffus, men kan udvikle sig til en skarp stikkende knæsmerte. Det skyldes en overbelastning af en slimsæk, som gnider og presses imod et langt fascie/bindevævsbånd på ydersiden af låret.

Forreste knæsmerter (patellofemoralt syndrom) er typisk en udelukkelses diagnose. Smerterne er beskrives som værkende og trykkende, eller stærke og skarpe, bagved eller under knæskallen. Knæsmerten er værst ved belastning, ofte ved gang ned af trapper eller bakker og med smerter ved at rejse sig op efter at sidde i længere tid. Der kan være stivhed ved af strække knæet ud, især efter at være bøjet i længere tid. Årsagen er ikke helt kendt, men der vurderes at der sker en ændring i knæskallens bevægebane samt svaghed af muskler på indersiden af låret, som derved overbelaster knæet og giver smerter.

Behandling af knæsmerter

Ved knæsmerter er den generelle behandlingstilgangen at få skabt balance og god funktion ved knæet. Dette involverer behandling af ledlåsninger og muskel- /vævsspændinger omkring knæ, hofte/bækken og ben. Ofte er en tværfaglig tilgang mest effektiv, med brug af massør, akupunktør eller fysioterapeut, og i nogle tilfælde supplerer vi behandlingen med chokbølge.