Rygsmerter

Rygsmerter (brystrygsmerter)

Brystryggen er den del af rygsøjlen imellem nakke og lænden. Rygsmerter i den region vil din læge typisk kalde et thorakalt facetsyndrom eller ’en nerve i klemme’

Symptomer kan opleves meget forskelligt, med alt fra akut svær smerte til langvarige spændinger.

For eksempel kan det føles som om:

• noget er i klemme eller det stikker i ryggen (facetled eller ribben)
  • noget gør ondt i eller ved selve rygsøjlen
  • spænding, tryk eller smerter under skulderbladene
  • sovende eller brændende fornemmelse i midtryggen
  • noget der trækker/giver gener langs ribbenene, til skulderen eller på forsiden af brystkassen
  • ’pressende’ eller ’knugende’ fornemmelse i brystet

Smerter fra den nederste del af nakken kan ligeledes forårsage rygsmerter og symptomer i brystkassen. I den voksne befolkning kan slidgigt i ryggen eller visse gigtlidelser også være medvirkende til smerter, stivhed eller begrænsning af din bevægelighed.

I nogle tilfælde kan rygsmerter stamme fra dine organer eller fra andre årsager, som eventuelt kræver udredning ved din læge*. Derfor er det altid vigtigt, at der laves en grundig undersøgelse før rådgivning, træning og behandling påbegyndes. I klinikken har vi rigtig god erfaring med at behandle rygsmerter, og oplever at kiropraktisk behandling ofte kan afhjælpe dine smerter effektivt og hurtigt.

*OBS OBS OBS

Akutte rygsmerter kan komme fra hjertet og lungerne. Ved stærke smerter i brystet, skal du straks undersøges for at udelukke alvorlige årsager.

Spild ikke tid på at selv-diagnosticere dine symptomer, og prøv ikke at overbevise dig selv om, at brystsmerterne forsvinder af sig selv.

Du bør altid ringe 112** hvis du oplever:

• Pludselige, trykkende eller strammende brystsmerter
  • Stærke brystsmerter, der stråler ud i kæben, venstre arm eller mellem skulderbladene
  • Svimmelhed, kvalme eller øget svedproduktion
  • Hjertebanken (hvis hjertet “galoperer”)
  • Stakåndethed uden at have bidraget til det
  • Hvis du pludselig besvimer uden forklarlig årsag