Diskusprolaps i lænden

Diskusprolaps i lænden og smerter i benet

'Diskus' er den bruskskive, der sidder imellem to hvirvler i rygsøjlen. Vores bruskskiver hjælper med bevægelse og ’stødabsorbering’. En svaghed i den yderste del af bruskskiven kan forårsage en bule eller udposning, som potentielt kan presse mod en nerve. Det giver typisk rygsmerter og smerter eller uro til et ben (både til underben og fod). Hvis der går hul på udposningen, er der tale om en mere udtalt diskusprolaps. Afhængig af omfanget og skaden, kan symptomer variere meget fra patient til patient.

Symptomer på diskusprolaps:

• Brændende, snurrende og jagende smerte i ben
  • Uro og sovende fornemmelse i ben
  • Nedsat følesans og kraft i ben
  • Skævhed af overkroppen og nedsat bevægelse i lænden
  • Smerter ved hoste og nyse, og presse på toilettet

Diskusprolapser udløses typisk ved overbelastning, især løft med vrid. I nogle tilfælde er der ofte en historik med tilbagevendende rygsmerter.

Foruden diskusprolaps, kan smerter og udstråling til et eller begge ben også skyldes slidgigt, forsnævringer eller en for/bagudglidning af hvirvlerne. Klinisk ser vi ofte at mange bensmerter også kan skyldes almindelig muskelspænding, påvirkning af iskiasnerven eller led i ryg og bækken.

Behandling og forløb

Det er de færreste diskusprolapser som opereres, og de fleste bedres ved en kombination af behandling, aktivitet (indenfor ens smertegrænse) samt øvelser. Afhængig af alder og symptomer, kan en røntgenundersøgelse være relevant. De fleste patienter oplever bedring indenfor dage til uger, men da der er tale om en vævsskade skal dette hele ligesom et knoglebrud, og symptomer vil typisk aftage gradvist i løbet af måneder.

Prolapspakke lænd

Hvis vi vurderer, at dine symptomer opfylder kriterierne for et prolapsforløb (prolapspakken), kan du modtage ekstra tilskud til behandling. Et forløb tilrettelæges med en grundundersøgelse efterfulgt af 3 opfølgninger 2, 4 og 8 uger efter opstart. Læs mere om prolaps i lænden her.

Er der forværring eller ingen betydelig bedring efter 4-12 uger med øvelser og behandling, har vi også mulighed for at henvise vores patienter til en MR-scanning. Ud fra MR-scanningen og dine symptomer, kan der i nogle tilfælde være behov for en kirurgisk vurdering som henvises til igennem egen læge.

Læs mere om behandling ved kiropraktor

OBS OBS OBS

Ved akut nedsat følesans i skridtet/endetarmsregionen, uvildig vandladning og afføring samt smerter/kraftnedsættelse i et eller begge ben, SKAL du kontakte din læge eller kiropraktor med det samme.